Wednesday, February 15, 2012


Loveeeeeee . Assalamualaikum :) Apa habaq ? Kami sihat jaa ;p

Tu diaaaa , semalam tarikh apa der ? 14 Februari. wuuuuuu~  valentines day. Sambut tak sambut tak ? Kite sambutttttt. *__*  Kefalaaaa hutakkkk lanciauuuu ! Aku masih ingat agama aku yg satu tu :') 
Org Islam ramai yg sambut valentines day tu, sempena nak ingat hari kekasih katanyaaa. Helehhhhh , hari hari pun bole. Sibuk mengagungkan hari haram tu , maulidur rasul ada ingat ? choiii -,,-

btw , aku baru habes baca novel Bicara Hati. Sadis jgak sebenarnya bila dgr aku "baru baca" kan sbb org lain dah berzaman baca , aku baru terhegeh hegeh mcm penagih nak baca novel tu. muehehe
Menangis jgak lah aku baca. ngehngeh
aku bole habeskan 2 hari utk baca novel , tanpa ada org lain menerangkan jalan cerita dia , aku bole ingat setiap plot cerita. Tapi klau subject sejarah bole kah ? Teks sejarah lagi nipis dari novel , tp aku tk penah nak ingat bila baca. Cerita pasal Rentap ? Dol Said ? Mat Salleh ? aku ingat sikit sikit je. Hapeeelah nak jdi dgn aku nih --'  *mengeluh panjang*

oh yarrr , teringat pasal sejarah , nih nak cerita pasal time subject sejarah semalam. 
kisah nya bermula begini.....

Cikgu tgh terangkan petikan dlm teks pasal Rentap. 
*Sapa yg tgh form 5 or dah lepas form 5 tau lah pasal cerita Rentap ni. *
Rentap and the gang pegi serang James Brooke sbb nak halang drpd James Brooke tu terus zalim, then dorng pun berjaya halau J.B tu . Lepastu J.B balas balik dgn bakar kampung dorng. Rentap and the gang dah mengaku laha trus balh pegi Bukit Sadok. Lepas tu , J.B serang lagi Rentap sampai Rentap mcm dah tersentap pun mengalah pegi Ulu Sungai Entabai. 

ingat tak ? ni bkn copy paste dari buku tau , aku ingat sendiri cikgu ajar semalam. ngeh ngeh.
persoalannya sekarang ni , aku bayangkan yg.... *berawan nano di atas kepala*
Rentap pegi ejek ejek J.B sbb dorang jahat , lepas tu J.B cm buat muka. Esoknya dorng pulak kacau kacau Rentap. Dia cm merajuk aa , kira cm rentap ni buat org boleh , tp bila org  buat dia , dia cm marah aa.
Dia merajuk ler konon , pegi lah Bukit Sadok. Lepas tu J.B nak menyakat , pegi ejek ejek Rentap sampai Rentap btul btul merajuk pegi Ulu Sungai Entabai.

Tak ke jauh meleset pemikiran aku ? Hurmmm , aku pun pelikssss. --' Canne bole terpk camtu.
Tapi kan dgn ingat cerita cenggitu , aku jadi senang nak ingat. seriously ...

And lagi satu , 
Yg Mat Salleh pegi Sandakan nak bincang dgn SBUB tu kan tp dorng tak layan Mat Salleh . Lepastu gabenor apatah serang pastu bakar kampung Mat Salleh . Mat Salleh lari ...

Aku bayangkan.....
Anak Mat Salleh kena buli dkt sekolah , kononnya nak mengadu dkat guru besar pasal buli tu sambil marah marah pegi pejabat. Guru besar dah tau dia nak dtg and malas nak layan kerenah Mat Salleh , dia pegi serang mat salleh dgn parang. haaa kau , mencicit mat salleh lari.

choiiiii , dah kenapa otak aku cenggini. Pk mendalam gila. Mintak mintak lah klau aku pk cenggini dpat ingatkan aku dgn fakta fakta dia. muehehehe

Cerita pasal sch , haaaa , ada lagi satu cerita pasal 5bijak nih. Haduihhhh , byk nya benda nak cerita hari ni. 

Hari tu masa perdagangan , belajar pasal cek. Cikgu kata kena sign apa tah. 
Lepas tu masing masing tertanya tanya and terpk pk , canne klau penerima cek tu tkda tangan ? canne nak sign ? kalau dia kudung , canne nak ambik cap jari. 
jauh betul pemikiran 5 bijak nih.
haaaa , fening lalat jugak lah cikgu nak jawab. hahahaha
pernah korang pk canne org kudung berurusan utk keluarkan duit ke , hapeee ke yg memerlukan cap jari or sign ?  Haaaa , mari renungkan sejenak. aku tak tau canne dorng berurusan , hurmm , mesti lah ada caranya cuma kite je yg tak tau kan :)

dah baca? any questions? takde? good! till then, Bye :)






No comments:

Post a Comment